Το πόρισμα για την τραγωδία με το F-16 της ΠΑ στο Αλμπαθέτε

2015-07-29 07:27

To πόρισμα της πολυεθνικής επιτροπής για την τραγωδία  του F-16 Block 50 «93-1084» της 341 Μοίρας της ΠΑ στη διάρκεια του TLP 2015-1 αποδεσμεύθηκε. Στο δυστύχημα της 26ης Ιανουαρίου έχασαν τη ζωή τους ο σμηναγός Παναγιώτης Λάσκαρης, 35 ετών, έγγαμος με ένα γιο, με σύνολο ωρών πτήσεως 1459 εκ των οποίων οι 872 ώρες σε αεροσκάφη F-16 και ο σμηναγός Αθανάσιος Ζάγκας 31 ετών έγγαμος με ένα γιο και μια κόρη, με σύνολο ωρών πτήσεως 1128 εκ των οποίων οι 528 σε αεροσκάφη F-16.

Μαζί με τους πιλότους της ΠΑ σκοτώθηκαν ακόμη ως αποτέλεσμα της συντριβής 9 Γάλλοι μέλη της γαλλικής Αεροπορίας ενώ υπήρξαν και αρκετοί τραυματίες.

Η αιτία  του δυστυχήματος  που συγκλόνισε όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και την οικογένεια του ΝΑΤΟ ήταν πραγματικά ένας γρίφος και εν πολλοίς εξακολουθεί και παραμένει αν και το πόρισμα φωτίζει πολλές άγνωστες πτυχές του.

Ως βασική αιτία περιγράφεται η λάθος ρύθμιση των επιφανειών αντιστάθμισης που έθεσε το αεροσκάφος εκτός ελεγχόμενης πτήσης,

Το πόρισμα δεν δίνει ευθύνη στους ηρωικούς πιλότους της ΠΑ αν και αφήνει κάποιες υπόνοιες για μη τήρηση κάποιων διαδικασιών προ της απογείωσης, χωρίς όμως να αφορά τους πιλότους τους ίδιους αλλά «διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από προηγούμενες αποστολές της ΠΑ στις TLP» και που ακολούθησαν και οι άτυχοι πιλότοι ως όφειλαν να πράξουν.

Πάντα στα αεροπορικά ατυχήματα δεν υπάρχει ποτέ μια και μόνη αιτία. Πάντα ένα ατύχημα ή δυστύχημα είναι συνδυασμός παραγόντων,. Έτσι και στο συγκεκριμένο.
Όλα ξεκίνησαν από ένα βιβλιαράκι ή μικρό ντοσιέ το οποίο φέρουν οι πιλότοι μαζί τους μόνο που  στην περίπτωση της TLP αυτά ήταν τρία,. Αποτέλεσμα κάποιο από αυτά και εξαιτίας του περιορισμένου χώρου στο πιλοτήριο μετακίνησε κάποιους διακόπτες που οι πιλότοι δεν μπορούσαν να δουν!

Το πόρισμα αναφέρει επίσης ότι η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin  δεν έχει φτιάξει το συγκεκριμένο πίνακα ελέγχου με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι αδύνατη η μετακίνηση των διακοπτών ακούσια ενώ σε άλλα αεροσκάφη η λάθος ρύθμιση των αντισταθμιστικών διακοπτών δίνουν προειδοποίηση στον πιλότο για να ματαιώσει την απογείωση όχι όμως στο F-16.

Σημασία έχει πως ο πιλότος κυβερνήτης φορτωμένος με τρία τουλάχιστον checklist και εξαιτίας του περιορισμένου χώρου του πιλοτήριου κάποιο από αυτά ακούμπησε κάποιους διακόπτες που δεν έπρεπε να ακουμπήσει, αλλάζοντας τη ρύθμιση του trim.
Αποτέλεσμα το αεροσκάφος να αλλάξει αεροδυναμική συμπεριφορά και να συντριβεί.

Επιπρόσθετα ο πίνακας ελέγχου βρίσκεται σε τέτοιο  σημείο που είναι μακριά από το οπτικό πεδίο του χειριστή για να μπορέσει να δει τη λάθος ρύθμιση,

Το πόρισμα αναφέρει ακόμη ότι ενδεχομένως ο πιλότος θα μπορούσε να δει τη λάθος ρύθμιση εάν έκανε τον έλεγχο πριν την απογείωση στο τέλος του διαδρόμου και όχι στην πίστα

Αλλά αυτό όπως αναφέρει ήταν πάγια διαδικασία της ΠΑ στις TLP και έτσι οι άτυχοι πιλότοι αν και έκαναν τα πάντα  σύμφωνα με τα προβλεπόμενα εντούτοις έχασαν τη ζωή τους σε αυτό το απόλυτα περίεργο, με την έννοια της σπανιότητας, δυστύχημα που εξελιχθηκε σε τραγωδία.